'Moment awal indah belaka, bila anak dah meragam, berjaga malam, perlahan-lahan kau laki bini jadi Zombie'

September 09, 2018

'Moment awal indah belaka, bila anak dah meragam, berjaga malam, perlahan-lahan kau laki bini jadi Zombie'


Kehadiran anak sudah cukup untuk membahagiakan kita. Walaupun terasa penat menjalani kehidupan seharian, kehadiran mereka cukup untuk menghilangkan segala masalah yang menimpa. Anak juga membuatkan ibu dan ayah berfikir secara rasional dan matang di dalam membuat sesuatu keputusan. 

Untuk membesarkan anak juga bukan satu perkara yang mudah apatah lagi jika ibu dan ayah tidak bersependapat. Tetapi inilah lumrah jika sudah bergelar ibu bapa. Segala benda perlu diteliti.

Intan Nadiah berkongsikan dunia sebenar apabila melalui fasa bergelar ibu dan ayah. Fasa tersebut sebenarnya indah, tetapi kadangkala terpaksa melalui saat terluka, dikata, dan derita.

MASA baru kahwin dulu akan ada kawan-kawan atau saudara mara kita yang dah berkahwin akan wish kita "Welcome to the club" (Kelab Orang Dah Kahwin). Bila dah beranak ni orang akan wish "Welcome to parenthood!". Wahhhh macam seronok je bunyinya ya. 

Dari hari pertama ke minggu pertama ketibaan bayi comel anda, selalunya hanya moment yang indah-indah belaka. Anak menangis pun kau rasa; haaa comelnya baby nangis. Kuat nangis ya sayang? Haaaaaa alamak dia poo poo la. Anak aku berak pun comel. 

Tetapi setelah beberapa ketika, bila anak kau dah start meragam, siang dia tidur, malam berjaga. Nak menyusu setiap sejam, setiap setengah jam. Anak kau nangis tak berhenti. Dah susukan pun nangis, dah sendawakan pun nangis, dah tukar diapers pun nangis, dah tuam perut pun nangis, dah dodoi, dah cium peluk bonding letak atas dada, dah azan, dah pasang ayat Quran siap letak Yassin kat sebelah baby, apa saja caralah semua tak kena. 

Masa inilah kau laki bini pun perlahan-lahan mulai bertukar menjadi Zombi. Masa itu terngiang-ngiang ayat "Welcome to parenthood!". 

Believe it or not, mostly new parents (suami dan isteri) masa ni memang akan selalu bercekau!  Style atau cara kau; baby tidur biar dalam keadaan gelap dan sunyi. Tapi cara suami kau pulak; biar la dari awal ajar baby tidur dalam suasana bising, bukak TV kuat pun tak apa, tak ada la baby terkejut-kejut! Biasakan.

Kau ni nak full breastfeed baby, tapi bila sampai Mak/ Mak mertua/ Ipar duai semua tu, diaorang duk komen, campurlah anak minum dengan susu formula! Susu tak cukup, baby tak kenyang tu!

Masa nak announce nama baby pula, punyalah glamour kau nak letak nama ala mat salleh sikit. Tapi orang duk tanya-tanya, apa maksud nama anak tu? Sampai kat mak bapak kau, letaklah Nur ke Muhammad ke baru ada maksud! Dari sepatah perkataan je, dah jadi tiga empat patah perkataan panjang menjela nama anak kau. Jenuhlah nak isi nama kat borang nanti. Dan bila bab nak vaccine anak, keluarga suami kau anti vaccine pulak. Oh oh oh oh. 

Masa ini argue lah laki bini mak bapak adik beradik semua.
  • Anak itu kenapa tak dicukur rambutnya?
  • Anak itu kenapa tak dibedung?
  • Tidur pakailah buai, baru lena.
  • Anak itu dah kuning kenapa tak dijemur? Bila anak kuning titislah air gula sikit dekat mulut. Mandikan anak dengan air daun kucai, mandikan dengan air herba sensei. Bagi baby air parutan sengkuang cina.
  • Anak itu kenapa tak pakai barut?
  • Dah waktu Maghrib ni, kejut anak jangan bagi tidur lagi.
  • Anak bila nangis jangan dibiar saja, dukung terus!
  • Anak itu jangan pakai singlet seluar pendek, nanti masuk angin.
  • Ehhh kenapa bagi pakai puting? Nanti jongang gigi!
  • Tali pusat kalau dah lama 2 minggu pun tak tanggal lagi, selalunya orang kata budak ini degil.
  • Pusat tersembul keluar, tekan pusat tu dengan duit syiling! 

Fuhhh masa ini bertalu-talu komen, segala petua zaman tok kadok dan mitos kau dengar. 

Kau dah cakap tunggu 44 hari baru nak tunjuk secara official muka full baby kat Instagram/Facebook. Tapi ada pula saudara mara yang dah datang visit pergi upload tayang muka anak kau dulu. Dalam hati kecil kau pun mula berkata-kata, ini anak aku ke anak korang huh?

Kau feeling-feeling anak nak eat healthy. No sugar, no salt before 2 years old. Semua benda nak home cook, kalau boleh nak beli yang organik je. Dapat ke makcik-makcik yang jumpa anak kau, habis lolipop sebijik dia bagi!

Paling dilema masa nak pergi majlis kenduri kahwin, birthday party. Laju saja orang bagi anak kau minum air sirap! Terbeliak bijik mata kau! Kau cakap no gadgets! Suami cakap sekali sekali tak apa la, pasang yang educational video saja. Tapi dapat ke orang lain, video joget-joget tak senonoh atau games bunuh-bunuh pun diaorang bagi anak kau tengok! Kau ingat semua benda kau boleh control? 

Bila cara kau dan suami bab penjagaan anak ini tak sekata, memang banyak masalah akan timbul, lagi-lagi pulak masing-masing nak tunjuk pandai langsung tak nak mengalah. Masa ni memang bertikam lidah sajalah, paling tak pun masing-masing pendam dan merajuk. Dari anak kau lahir sampailah anak dah besar panjang pun, memang akan ada saja yang tak kena.

Fuuuhhhh. Inilah pentingnya communication between you and partner. Atleast now you know, mostly every couple pun melalui fasa yang lebih kurang sama.

Kita akan sentiasa ada 1001 cara nak membesarkan anak. Kalau suami isteri pun tak sependapat, bila dah masuk campur tangan orang luar nanti bab penjagaan anak-anak, memang akan bertambah masalahnya! 

Dan inilah orang kata, bila kau dah kahwin, kau kena kahwin dengan keluarga partner kau sekali. Imagine kalau kau ini jenis tak sebulu dengan keluarga mertua? Masa itu tadah sajalah telinga kena terima kritikan, ini tak kena, itu tak kena. Dapat pula anak kau ini cucu sulung. Huhuhu la ya. Decision making tu mostly bukan dari kau atau suami dah 100%. 

Ya memang itu anak kau, tapi akan sentiasa ada kata-kata dari orang lain. Apa pun kata-kata itu, kita kena sentiasa pertimbangkan walaupun kata-kata itu keluar dari mulut orang yang paling kita tak suka. Especially bila orang tua menegur, kita cuba terima dengan hati terbuka dan kena sentiasa bersangka baik dahulu. Mungkin ada baik pengajarannya dan yang buruk itu kita buanglah jauh-jauh. 

Memang orang tua dulu hidup zaman tak sama macam zaman kita sekarang, tapi apa pun mereka lebih makan garam dari kita kan? Walaupun kita hidup dalam zaman serba moden, nak tau apa semua Google saja dah dapat jawapan, tapi jangan sampai langsung tak nak terima pendapat atau teguran orang lain. Kang orang kata sudahlah bodoh, sombong pula. Dasar bodoh sombong! Kau ingat semua benda kau betul? 

Masa ini barulah kau sedar, bukan senang rupanya ada anak ini. Penat nak kena jaga anak, nak kena jaga hati orang lain pun satu hal lagi. Ada benda kita perlu tegakkan, jangan sampai jadi lurus bendul. 

Apa pun sebagai ibu bapa, kita yang lebih kenal anak-anak dan cara kita membesarkan anak-anak mungkin tak sama dengan cara orang lain. Esok lusa kalau anak sakit, tetap kau laki bini yang kena berhabis duit, kena bersengkang mata (unless bibik/ mak bapak yang tolong jaga anak, dan kau masih dapat tidur yang lena). Kalau mulut ini dah habis kata-kata, kita hanya perlu hormat satu sama lain dan senyum tak perlu kata apa-apa. Bunyinya mudah, tapi tak semuanya mudah kan?

WELCOME TO PARENTHOOD!

Previous
Next Post »
0 Komentar