'Barang kami dilonggok, ditinggalkan macam sampah di tengah hujan' - Pemilik butik

May 02, 2023

'Barang kami dilonggok, ditinggalkan macam sampah di tengah hujan' - Pemilik butik



Demi memastikan kelangsungan sesebuah majlis perkahwinan, pihak butik akan berdepan dengan pelbagai situasi yang tidak menjangkakan. Selain daripada faktor cuaca, mereka juga berdepan dengan pihak-pihak lain yang hanya mementingkan kepentingan diri.


Seperti yang terjadi kepada pemilik butik ini, dia berasa kesal dengan tindakan pihak kanopi di sebuah majlis perkahwinan. Barang-barang dan alatan perkahwinan dibiarkan dan ditinggalkan seperti sampah.


"First time sepanjang 22 tahun bekerja dalam bidang ni kami kena macam ni. Bila sampai tempat nak buka pelamin ini yang kami nampak, barang-barang kami dilonggok ditinggalkan macam sampah di tengah hujan. 


"Barang yang sememangnya punca rezeki rezeki kami. Barang yang bukan seringgit dua nilai tapi dibuat macam tiada harga. Prop dan barang-barang tu nilainya ribuan ringgit. Dan ada yang kami terpaksa buang sebab perbuatan tak bertanggungjawab ni. Kerosakan dan kerugian yang terpaksa kami tanggung disebabkan sikap tamak dan pentingkan diri oleh pihak kanopi. 






"Kami faham kerja. Tapi sekurang kurangnya bagilah kami masa nk kumpul budak, nak ke lokasi rumah pengantin pun dah makan masa lebih 20 minit, nak buang barang dalam lori lagi.


"Kalau betul tergesa-gesa nak guna kanopi, kami boleh pergi cabut atleast bagi tau pengantin awal sehari sebelum majlis pihak bridal kena buka awal sebab korang nak pasang kat tempat lain. 


"Kami paham laa kami standby lepas habis majlis terus kami cabut sebab kebiasaannya kanopi cabut sehari selepas majlis jika tak mengganggu lalu lintas. Ni bila dah nak cabut sangat kanopi baru bagi tau pengantin suruh call kami untuk buka. Mana sempatnya kami. Masa tu pukul 5 pengantin call.


"Team saya bukan sorang dua nak kena kumpul. Bukan sesuka hati cabut dan tinggalkan macam tu tengah lapang dalam hujan!! Kalau ada hati perut boleh je tinggalkan bawah bus stop depan rumah pengantin tu.


"Padahal dah tau kan masa tu mendung dah nak hujan sangat. Mana sifat perikemanusiaan?"


Namun begitu, dia bersyukur dan berterima kasih kepada pihak pengantin yang sempat menyelamatkan beberapa barangan penting.


"Terima kasih sangat-sangat kepada keluarga pengantin yang sedaya upaya selamatkan kerusi pengantin,lampu dan ada sedikit barang yang sempat mereka bawa masuk ke rumah sebelom hujan. Prop + platform habis kembang kena air, bunga-bunga turun warna, kain kena besi karat, carpet habis rosak dan banyak lagi lah kalau nk listkan," tulisnya.


Sumber: Ita Andaman

Previous
Next Post »
0 Komentar