MAHB nafi dakwa kanak-kanak perempuan ditinggalkan bersendirian selama 9 jam di KLIA2

January 01, 2018

MAHB nafi dakwa kanak-kanak perempuan ditinggalkan bersendirian selama 9 jam di KLIA2


Viral di media sosial semalam seorang bapa mendakwa anak perempuannya berusia 12 tahun ditinggalkan bersendirian di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (KLIA2) hampir sembilan jam. Bagaimanapun, Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB) menafikan dakwaan itu.

Memetik kenyataan MAHB dari Harian Metro, kanak-kanak berkenaan ditemani pasangan dewasa, sekali gus tidak ditinggalkan bersendirian di terminal berkenaan. 

"Kanak-kanak terbabit tidak ditinggalkan berseorangan seperti yang dilaporkan tetapi ditemani pasangan dewasa, malah kamera pengawasan kita menunjukkan mereka (kanak-kanak dan pasangan dewasa) dilihat meninggalkan lapangan terbang dengan menaiki kereta pada 1.48 tengah hari.

"Justeru, keadaan ini adalah berbeza dengan laporan yang dipaparkan dalam berita berkenaan," kata kenyataan itu.

Semalam, laman Sarawak Voice melaporkan bapa kepada kanak-kanak berkenaan melahirkan rasa kecewa terhadap polis bantuan MAHB yang menyebabkan dia terpaksa mengambil risiko meninggalkan anaknya itu keseorangan di KLIA2. 

Menurut laman berkenaan, kejadian itu berlaku apabila kanak-kanak terbabit tercicir MyKid ketika hendak mendaftar masuk penerbangan ke Kuching, Sarawak sebelum membuat laporan polis di terminal itu. 

Namun, anaknya masih tidak dibenarkan melepasi pemeriksaan keselamatan biarpun lelaki itu telah menunjukkan laporan polis, salinan pasport dalam telefon bimbit dan salinan sijil surat beranak. 



MAHB juga turut bersimpati dengan masalah yang dihadapi keluarga berkenaan, tetapi adalah keutamaan Keselamatan Penerbangan (AVSEC) bagi memastikan protokal keselamatan yang dilaksanakan mengikut peraturan seperti yang ditentukan oleh Jabatan Penerbangan Awam, Jabatan Imigresen dan Polis Diraja Malaysia (PDRM). 

"Ini adalah protokol keselamatan yang ketat sejajar Program Keselamatan Penerbangan Awam Kebangsaan (NCASP) iaitu hanya pengenalan asal atau dokumen perjalanan diterima untuk menaiki pesawat.

"Walaupun memahami kesulitan ibu bapa dan anak terbabit, kami tidak dapat berkompromi kerana langkah sudah disediakan untuk keselamatan lapangan terbang bagi menjaga keselamatan pintu masuk terhadap akses tidak selamat selain keselamatan individu serta syarikat penerbangan.

"Menjadi tanggungjawab kami untuk memastikan semua pelancong mempunyai dokumen perjalanan sah dan asli sebelum mereka dibenarkan menaiki sebarang pesawat," katanya.

MAHB juga memohon orang awam memahami peranan pihaknya dalam menjaga keselamatan lapangan terbang, sekali gus memastikan keselamatan negara. MAHB turut menegaskan, tiada ruang pengecualian terhadap pematuhan ketat berhubung protokol keselamatan, malah perkara itu adalah untuk kepentingan keselamatan termasuk penumpang. 

"Memandangkan kes terdahulu berhubung pemerdagangan orang yang membabitkan kanak-kanak, kita berharap orang ramai terutama ibu bapa menghargai langkah pemeriksaan dilakukan pegawai keselamatan untuk memastikan ia berada di tahap tertinggi iaitu di tempat keluar tersibuk di negara ini.

"Bagaimanapun, kami akan terus bekerjasama dengan pihak berkuasa untuk menambah baik perkhidmatan kami," katanya.

Previous
Next Post »
0 Komentar